Min regnemaskine

Her i vores familie er det mig, der står for husholdningsbudgettet. Min far tager sig af hele familiens budget du ved sådan noget med boliglån, billån, udgifter til forsikringer, abonnementer og den slags. Jeg tager mig af det, som hedder mad, rengøring og tøj. Det er faktisk en opgave, som min mor har givet mig. Hun siger, at det vil være godt, hvis jeg ved lidt om at planlægge sin økonomi, til når jeg engang flytter hjemmefra. Hun siger også, at jeg ikke har været godt til at lægge et budget – hun kunne jo se, at alle mine lommepenge forsvandt ret hurtigt. Og hun er bange for, at jeg skal få for meget gæld, når jeg flytter hjemmefra. Så hun har vist mig, hvordan hun selv har lavet sit budget for mad, rengøring og tøj i mange år.

Viden om tal

Hun ved, hvor mange penge hun har hver eneste måned. Og dermed også for hver eneste dag. Det er bare at dividere det samlede beløb med det antal dage, der er i måneden. Februar er som regel en god måned – flere penge pr dag, fordi der er færre dage. Det er måske derfor, de siger, at december er dyr. Der er et samlet beløb, men mange udgifter. Især til mad og gaver. (Gaver hører ind under mad, rengøring og tøj!)

Når hun så har samlet alle boner fra købene, hun har gjort i løbet af en uge, så kan hun regne ud, hvor mange penge der er blevet brugt, og hun kan danne sig, et overblik over, hvordan den næste uge vil blive. Hvis nu fx vi har været ude og købe nyt tøj til min lillebror, ja så ved hun, at vi måske skal spare lidt på mad og rengøringsdelene af budgettet. Eller, det kan være, at jeg må vente med at få nyt tøj til næste måned. Det kan man ligesom se, når tallene er lagt sammen, og summen er trukket fra. Det er faktisk ret simpelt at lave et budget. Og man får hurtigt overblik over, hvor mange penge man bruger til hvad.

Frem med regnemaskinen

Så jeg har da allerede lært det. Det er ikke svært. Det er bare en vane, man skal ind i. En gang om ugen hiver man sin regnemaskine frem, og så lægger man sammen og trækker fra. Simpelt ikke?

Jeg har faktisk fundet på at skrive alle vores udgifter til mad og den slags ind i et Excel ark. Min mor blev ret imponeret over det, da jeg viste hende det. Selv har hun altid bare skrevet sit budget ned i en lille bog. Med et Excel ark er det meget nemmere. Man skriver bare det hele ind i kolonner: Dato, hvad man købte og beløbet. Så lægger man det hele sammen til sidst. Og bum. Så er man færdig og kan starte på en ny uge. Det, synes jeg, er smart. Samtidigt, så kan man lægge forskellige formler ind, så man hele tiden har overblik over, hvor mange penge der er tilbage til resten af måneden.