Godt kursus i gode lokaler

Det lå vist ikke ligefrem i kortene, at min søster, Louise, skulle opleve en så kraftig kursændring i sin karriere, at hun skulle gå hen og blive en dygtig sælger. Men sådan er det faktisk gået, selv om hun oprindelig er uddannet som programmør og i nogle år har arbejdet som sådan i en større it-virksomhed i Jylland.

Hun var for et par år siden involveret i skabelsen af et nyt edb-program, der var tænkt som platformen for et meget fleksibelt bookingsystem, der med forskellige små overbygninger kan bruges af for eksempel hoteller, autoværksteder, tandlæger og så videre.

Da systemet var færdigudviklet, var hendes firma meget begejstrede for det nye system og besluttede sig for at satse en hel del på at få det solgt i stort omfang. Louise blev spurgt, om hun kunne tænke sig at bruge noget tid på at tage ud til potentielle kunder og præsentere systemet, for hun var nok den, der havde det bedste kendskab til alle afkrogene i systemet.

Det ville hun gerne, og hendes arbejdsplads tilbød at sende hende på et kursus i præsentationsteknik ( dette kursus faktisk ), for hun havde ikke ved tidligere lejligheder prøvet at stå i den situation at skulle præsentere et projekt af den type.

Jeg kan huske, at hun efter kurset fortalte begejstret om alt det, hun havde lært på det tre dages kursus, og hun følte sig i høj grad klædt på til at tage ud til kunder og vise systemet frem. Hendes debut som sælger fandt sted i et firma, der driver en række konferencelokaler i København: https://mbkkursuslokaler.dk/konferencelokale/ . Firmaet havde brug for et system, der var egnet til at holde styr på alle bookinger af lokaler, diverse forplejning og så videre til de mange udlejninger af lokaler, som firmaet står for hver eneste dag året rundt.

Louise fortalte, at hun præsenterede systemet ude hos kunden, for en af de ting, hun havde lært på sit kursus, var, at kunden ofte er lettere at få overbevist om sådan et systems fortræffeligheder, når præsentationen foregår i omgivelser, der for kunden er hjemlige.

Det var også gået fint, og firmaet var ikke længe om at beslutte sig for at investere i det nye edb-system, så det firma blev faktisk Louises første kunde, efter at hun havde forladt programmeringen og kastet sig ud i salgsarbejdet.

Om det var Louises evner som sælger, eller det snarere var, fordi det nyudviklede system faktisk var virkelig godt, ved jeg ikke, men Louises firma fik i hvert fald stor succes med det på meget kort tid.

Siden har Louise været en af ”landevejenes farende svende”, forstået på den måde, at hun ofte er på farten for at præsentere forskellige it-systemer for potentielle kunder. Selv om hendes firma har domicil i Jylland, er hun meget ofte på arbejdsopgaver i København, hvor hun præsenterer sine varer enten ude hos kunderne eller i lejede mødelokaler i København.

I de fleste tilfælde overnatter hun hos min mand og jeg efter sådanne præsentationer, og det passer mig rigtig fint, for ellers ville jeg ikke se min søster ret tit.

Leave a Reply